Фанетычны разбор
1.
Назваць, колькі ў слове складоў і на які з іх падае
націск.
2.
Ахарактарызаваць галосныя гукі (націскныя, ненаціскныя) і сказаць, якімі літарамі яны перадаюцца.
3.
Ахарактарызаваць зычныя гукі (санорныя, звонкія ці глухія; зацвярдзелыя, цвёрдыя ці мяккія;
свісцячыя, шыпячыя) і сказаць, якімі літарамі яны перадаюцца.
4.
Назваць колькасць гукаў і літар у слове.
Марфемны разбор
1.
Выдзеліць канчатак.
2.
Выдзеліць аснову слова.
3.
Назваць корань (для гэтага змяніць слова або падабраць да
яго аднакаранёвыя).
4.
Выдзеліць суфіксы, прыстаўкі, постфіксы (калі ёсць), а ў
складаным слове і інтэрфіксы (злучальныя галосныя).
Словаўтваральны разбор
1.
Знайсці зыходнае слова або яго аснову (улічыць лексічнае
значэнне гэтага слова і слова, ад якога яно ўтворана).
2.
Назваць спосаб словаўтварэння:
Прыставачны
Суфіксальны
Постфіксальны
Нуль-суфіксальны
Прыставачна-суфіксальны
Прыставачна-постфіксальны
Суфіксальна-постфіксальны
Асноваскладанне
Словаскладане
Складанасуфіксальны
Абрэвіяцыя
3.
Назваць сродак словаўтварэння: суфікс, прыстаўку і г. д.,
пры дапамозе якіх утварылася гэтае слова.
Марфалагічны разбор самастойных часцін мовы
1.
Назваць часціну мовы і пачатковую форму слова, калі яно
скланяецца або спрагаецца.
2.
Пасля назваць:
У назоўніках – назваць разрад (уласны ці агульны, адушаўлёны (асабовы,
неасабовы) ці неадушаўлёны, канкрэтны ці абстрактны, зборны, рэчыўны); род,
скланенне; ужываецца ў форме ... ліку, ... склону.
У прыметніках – разрад па значэнні (якасны, адносны, прыналежны), ступень
параўнання (у якасных), поўная або кароткая (у якасных) форма; ужываецца ў
форме ... ліку, ... роду (у адз. ліку),
... склону.
У лічэбніках - разрад (колькасны,
дробавы, зборны або парадкавы); просты, складаны ці састаўны; ужываецца ў
форме ... ліку, ... роду (у адз. ліку), ... склону.
У займенніках – разрад па значэнні (асабовы, зваротны, прыналежны, пытальны,
адносны, азначальны, указальны, адмоўны, няпэўны), ужываецца ў форме ...
склону, ... ліку (калі ёсць), ... роду (калі ёсць).
У дзеясловах – для спрагальнай формы: трыванне (закончанае, незакончанае), пераходны ці
непераходны, зваротны ці незваротны, спражэнне; ужываецца ў форме ... ладу, ...
часу (у абвесным ладзе), ... ліку, ...асобы або ... роду.
Для
неспрагальных форм
У інфінітыве – трыванне (закончанае ці незакончанае), пераходны
ці непераходны, зваротны ці незваротны.
У дзеепрыметніках – назваць пачатковую
форму (Н.с., адз. л.,м.р.), трыванне, стан (залежны,
незалежны), калі мае кароткую форму, адзначыць гэта, час; ужываецца ў форме
... ліку, ... роду (у адз.ліку), ... склону.
У дзеепрыслоўях – трыванне, зваротны
ці незваротны
У прыслоўях – разрад па значэнні (часу, месца, прычыны, мэты, спосабу дзеяння,
умовы, уступкі і г. д.), разрад па паходжанні (вытворнае, невытворнае), адзначыць пры наяўнасці ступень параўнання.
3.
Вызначыць сінтаксічную ролю ў сказе.
Марфалагічны разбор службовых часцін мовы
1.
Назваць часціну мовы.
2.
Адзначыць:
У прыназоўніках – невытворны ці
вытворны, просты, складаны ці састаўны, з якім словам ужываецца.
У злучніках – злучальны (спалучальны, супраціўны, размеркавальны,
далучальны) ці падпарадкавальны (часу,
месца, спосабу дзеяння, прычыны, мэты, умовы, уступкі, параўнальны),
адзіночны, паўторны ці парны, просты ці састаўны.
У часціцах – разрад па значэнні (мадальная, сэнсавая, эмацыянальная ці
формаўтваральная).
Сінтаксічны разбор словазлучэння
1.
Выдзеліць словазлучэнне са сказа.
2.
Расказаць пра будову словазлучэння: знайсці галоўнае і
залежнае словы і назваць, якімі часцінамі мовы яны выражаны; вызначыць спосаб
сінтаксічнай сувязі (дапасаванне,
кіраванне, прымыканне).
3.
Вызначыць граматычнае значэнне слдовазлучэння.
Сінтаксічны разбор простага сказа
1.
Знайсці граматычную аснову сказа і паказаць, што сказ
просты.
2.
Назваць тып сказа па мэце выказвання (апавядальны, пытальны, пабуджальны),
адзначыць, клічны сказ ці няклічны.
3.
Сказаць пра будову сказа: а) двухсастаўны ці аднасастаўны
(у аднасастаўных вызначыць тып – дзейнікавы
/пэўна-асабовы, няпэўна-асабовы, абагульнена-асабовы, безасабовы, інфінітыўны/
ці назоўнікавы /назыўны/); б) неразвіты ці развіты; в) поўны ці няпоўны.
4.
Адзначыць, калі сказ ускладняецца аднароднымі членамі,
адасобленымі членамі сказа (дзеепрыметнымі і дзеепрыслоўнымі зваротамі і інш.),
звароткам, пабочнымі словамі, устаўнымі канструкцыямі.
5.
Разабраць сказ па членах
сказа і назваць, чым яны выражаны.
Сінтаксічны разбор складанага сказа
1.
Вызначыць, які гэта сказ – злучнікавы (складаназлучаны, складаназалежны),
бяззлучнікавы ці сказ з рознымі відамі сувязі
2.
Вызначыць колькасць частак у сказе і іх межы [ ]
( ).
3.
Пасля вызначыць:
У складаназлучаным – якімі злучнікамі
звязваюцца ў ім простыя сказы (спалучальны,
супраціўны, размеркавальны, далучальны); што выражаецца (адначасовасць, паслядоўнасць,
проціпастаўленне ці чаргаванне дзеянняў); потым кожная частка сказа
разбіраецца як просты сказ; растлумачыць пастаноўку знакаў прыпынку.
У складаназалежным – назваць галоўны і
даданы сказы; злучнікі або злучальныя словы, яуімі яны звязаны; пытанне, на
якое адказвае даданы сказ; вызначыць, які гэта складаназалежны сказ ( з даданым азначальнай, дапаўняльнай,
акалічнаснай - меры і ступені, мэты, часу, месца, умовы, спосабу дзеяння,
прычыны і г. д). – часткай; пасля гэтага галоўная і даданая часткі
разбіраюцца як простыя сказы.
У складаназалежным сказе з некалькімі даданымі
часткамі – назваць галоўны і даданыя часткі; злучнікі або злучальныя
словы, якімі яны звязваюцца; назваць віды даданых сказаў і вызначыць, якое гэта
падпарадкаванне (паслядоўнае, сузалежнае
(аднароднае, неаднароднае) або камбінацыя гэтых відаў); пасля гэтага
галоўная і даданыя часткі разбіраюцца як простыя сказы.
У бяззлучнікавым – колькі простых
сказаў уваходзяць у яго і як яны па сэнсу адносяцца адзін да аднаго (пералічэнне дзеянняў або фактаў, прычына,
вынік, умова і г.д.); растлумачыць знакі прыпынку, якімі аддзяляюцца часткі
сказа; пасля гэтага кожная частка разбіраецца як просты сказ.
У складаным сказе з рознымі відамі сувязі
– называюцца віды сувязі: злучнікавая (злучальная,
падпарадкавальная), бяззлучнікавая; вызначаецца колькасць структурных
частак (блокаў) у сказе і сувязь іх паміж сабой; пасля гэтага кожная
структурная частка (блок) разбіраецца як просты ці складаны сказ.
0 коммент.:
Отправить комментарий